دکتر نوشین یمانی / سردرد / سردرد ناشی از نور و یا فوتوفوبیا چیست؟

سردرد ناشی از نور و یا فوتوفوبیا چیست؟

اگر بخواهیم کلمه فوتوفوبیا را در لغت معنا کنیم می‌شود “ترس از نور”. اگر فتوفوبیا دارید، در واقع از نور نمی ترسید، اما نسبت به آن بسیار حساس هستید و بدن شما در مقابل نور زیاد از خود واکنش نشان می‌دهد. نور خورشید یا نور شدید داخل خانه می تواند ناراحت کننده و حتی دردناک برای شما باشد.

فتوفوبیا یک بیماری نیست، بلکه نشانه مشکل دیگری است. سردردهای میگرنی، خشکی چشم و تورم داخل چشم معمولاً می‌توانند به دلیل حساسیت به نور باشند.

هر زمان که در زیر نور شدید خورشید یا نور داخل خانه قرار بگیرید ممکن است احساس کنید که به سردرد شدیدی دچار شده‌اید. در این مواقع معمولا سعی دارید که پلک بزنید و یا چشمان خود را ببندید و ماساژ دهید، که همین امر می‌تواند باعث شود سردرد شما تشدید شود.

فوتوفوبیا

علل سردرد ناشی از نور

اختلال فتوفوبیا با ارتباط بین سلول های چشم شما که مسئول این هستند که نور را تشخیص می دهند و عصب هایی که به سر شما می رود مرتبط است.

میگرن شایع ترین علت حساسیت به نور است. بیش از 80 درصد از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، همراه با سردردهای خود دچار فتوفوبیا نیز می شوند. بسیاری از افرادی که میگرن دارند حتی زمانی که بیماریشان عود نکرده و سردرد ندارند به نور حساس هستند.

انواع مختلفی از سردردها نیز وجود دارد که می تواند باعث فتوفوبیا شوند. افرادی که دچار سردردهای تنشی و خوشه ای می شوند نیز می گویند که زمانی که در معرض نور شدید قرار می‌گیرند، احساس ناراحتی می کنند و به سردرد دچار می‌شوند.

چند بیماری مغزی می تواند باعث فتوفوبیا شود، از جمله:

• مننژیت (تورم در پوشش های محافظ مغز و نخاع)
  • آسیب جدی مغزی
  • فلج فوق هسته ای (اختلال مغزی که باعث ایجاد مشکلاتی در تعادل، راه رفتن و حرکت چشم می شود)
  • وجود تومور در غده هیپوفیز شما

برخی از بیماری های چشمی وجود دارد که نیز می‌تواند باعث ایجاد این علامت شود، از جمله این بیماری ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• خشکی چشم
  • یووئیت (تورم داخل چشم شما)
  • کراتیت (ورم قرنیه، لایه شفافی که قسمت رنگی چشم شما را می پوشاند)
  • عنبیه (تورم قسمت حلقه رنگی اطراف مردمک چشم)
  • آب مروارید (پوشش ابری روی عدسی چشم شما)
  • سایش قرنیه (خراش روی قرنیه شما)
  • ورم ملتحمه (التهاب ملتحمه، بافت شفافی که روی قسمت سفید چشم شما قرار دارد)
  • آسیب به شبکیه شما، لایه حساس به نور در پشت چشم شما
  • بلفارواسپاسم (بیماری که باعث بسته شدن غیرقابل کنترل پلک ها می شود)

فتوفوبیا ممکن است بر برخی از افرادی که دارای این شرایط سلامت روان هستند نیز تأثیر بگذارد:

• آگورافوبیا (این افراد از حضور در مکان های عمومی ترس دارند)
  • اضطراب
  • اختلال دو قطبی
  • اختلال هراس

شما همچنین می توانید پس از انجام لیزیک یا سایر جراحی ها برای رفع مشکلات بینایی دچار فوتوفوبیا شوید.

طول موج های خاصی از نور، مانند نور آبی که رایانه و تلفن هوشمند شما از خود ساطع می کنند؛ بیشترین حساسیت را ایجاد می کند.

برخی از داروها همچنین می توانند باعث شوند شمار دچار فتوفوبیا شوید، از جمله:

• برخی از آنتی بیوتیک ها از جمله داکسی سایکلین و تتراسایکلین.
  • فوروزماید (لاسیکس): این دارو باعث می‌شود بدن شما نتواند مایعات را در خود نگه دارد. این دارو معمولا برای درمان نارسایی احتقانی قلب، بیماری کبد، بیماری کلیوی و سایر شرایط استفاده می شود.
  • کینین (Qualaquin): این دارویی است که برای درمان مالاریا استفاده می شود.

تشخیص

اگر فکر می کنید به فتوفوبیا مبتلا شده‌اید، اول از همه باید به یک متخصص چشم مراجعه کنید. آنها در مورد علائم شما و هر گونه شرایط پزشکی که دارید سوال می پرسند. سپس سلامت چشم و احتمالاً مغز شما را بررسی خواهند کرد و از آن مطمئن می‌شوند.

آزمایشاتی که ممکن است پزشکتان از شما بخواهد انجام دهید عبارت‌اند از:

معاینه چشم با اسلیت لامپ: آنها از یک میکروسکوپ مخصوص با نور برای بررسی چشمان شما استفاده خواهند کرد.

MRI یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی: این دستگاه از آهنرباهای قدرتمند و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از چشمان شما استفاده می کند.

بررسی اشک چشمانتان: این آزمایش مقدار اشک شما را بررسی می کند تا ببیند آیا چشمان شما خشک است یا خیر.

درمان

بهترین راه برای کاهش سردرد ناشی از فتوفوبیا، درمان این بیماری یا قطع مصرف دارویی است که باعث آن شده است.

اگر هنوز تحت تأثیر نور خورشید و یا هر نور دیگری هستید، عینک های رنگی ممکن است در تسکین سردرد شما کمک کننده باشند. برخی از افراد با استفاده از لنزهای صورتی رنگی به نام FL-41 از سردرد ناشی از نور جلوگیری می‌کنند.

اما لنزهای رنگی برای همه مناسب نیستند. آنها می توانند چشم برخی از افراد را حتی بیشتر به نور حساس کنند، بنابراین با پزشک خود در مورد اینکه چه چیزی برای شما بهتر است صحبت کنید و مشاوره بگیرید.

دکتر نوشین یمانی

دکتر نوشین یمانی در سال 1395 بورد تخصصی نورولوژی را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت کردند. ایشان دوره فلوشیپ سردرد را در مرکز سردرد دانمارک که جزو معتبرترین مراکز سردرد دنیا است نزد پرفسور جس السن (Professor Jes Olesen) ملقب به پدر سردرد دنیا با موفقیت گذراندند و همچنین دوره بین المللی دوساله مستر سردرد را در دانشگاه کپنهاگ دانمارک درسالهای 2018-2020 گذراندند و علیرغم پیشنهاد کار و اقامت به ایشان در کشور دانمارک بعنوان اولین پزشک ایرانی دارای مدرک فلوشیپ سردرد جهت خدمت به هم میهنان خود به ایران بازگشتند و به عضویت هیئت علمی دانشگاه درامدند.

برچسب ها:

آخرین دیدگاه‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × یک =

تماس سریع